Frankrig opgiver UPU farver

Vi har levet med Verdenspostforeningens (UPU) farver siden 1898, grøn for tryksager, rød for postkort udenlands og også 1. vægtklasse indenlands og blåt for udlandsporto. Det bryder man nu til dels med i Frankrig, da det er et stort land, og for at blive grønnere har man skrottet det røde frimærke, der hidtil skulle udbringes dagen efter. Det indebar ofte transport med indrigsfly. Postvæsenet annoncerer skrotningen ret dramatisk med dette billede.

I Frankrig, som ikke har en konge eller dronning, bruger man det såkaldte Marianne mærke som dagligmærke, og hver ny præsident godkender et nyt design af mærket. Macron har sagt god for designet i det viste grønne Marianne mærke.

For at blive grønnere har man i stedet for det røde mærke til 1. vægtklasse nu lavet et grønt frimærke (op til 100 g.!), som det må tage op til tre dage at transportere, og som derfor kan sendes med tog. Bemærk, at man nu ikke har en portoangivelse på mærket, så man kan hæve portoen uden at skulle trykke nye frimærker. Sparer CO2 og resurser.

Den røde er nu blevet en ny service, som i sandhed kan kaldes klimagrøn. Man kan scanne sit brev og oploade det til postkontoret, som videresender til nærmeste postkontor så tæt ved adressaten som muligt. Her udprintes brevet, lægges i en fortrykt kuvert og udbringes. Man kalder det ”La e-lettre rouge”. Hvis postbuddet cykler ud med brevet, har man i den grad sparet CO2. Man kan også gå på posthuset og lade dem scanne brevet. I sandhed nye tider. Prisen er €1,49, ca. 11,50 kr. altså under vores gamle pris i 2023 og langt fra den nuværende på 25 kr.

Man har også lavet en ny service, der hedder ”La Lettre Service Plus”, som har fået farven turkis. Brevet bringes ud inden for to dage, og der er en QR-kode på frimærket, så det kan spores. Hvis udbringningen ikke sker inden for de to dage, har afsenderen krav på en kompensation. Yderst på mærket sidder en tracking kode, som afsenderen kan afrive og dermed have en ”kvittering” og bevis for sit brev. Man kan også få andre breve tracket ved at sætte en mærkat på mod en betaling på 50c.

Hele reformen blev igangsat og implementeret 1. januar 2023. I modsætning til det danske postvæsen, ser det ud til, at det franske vil kæmpe for at bevare brevudbringningen som en profitabel forretning, for også i Frankrig falder brevmængden drastisk. Så ”if you can’t beat them, join them” er åbenbart devisen.

Af Otto Kjærgaard

Om Erik Sørensen

Se også

Hvad er frimærker værd?

På en Facebook side – Samler du på frimærker – har der været en længere …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: © 2009 - 2021 │ DJURSFILATELI.DK │ ALL RIGHTS RESERVED