Terrorister

Kan du monstro huske, hvordan det var at flyve for mange år siden? Flyet landede, og når man kunne stige ombord fx på en indenrigsflyvning, satte man sin taske på en rullevogn på vej ud til flyet og steg op, som var det en rutebil, man steg på. Ingen security check, ingen gennemlysning af bagagen og intet behov for at møde op timer i forvejen.

Hvordan er vi nået til det helvede, det i dag er, at komme med et fly? Det ses fx af vedhæftede kuvert. Kuverten var med et fly, der forlod Zürich-Kloten Lufthavns 21 februar 1970 med kurs mod Tel Aviv med 38 passagerer og ni besætningsmedlemmer ombord. Syv minutter senere, mens flyet klatrede til en højde af 14.000 fod omkring 41 km syd for lufthavnen, kontaktede kaptajnen ATC og erklærede en nødsituation. Han oplyste, at der var opstået en eksplosion i lastrummet, og at kabinetrykket var faldende. Han anmodede om en øjeblikkelig tilbagevenden til Zürich, og i løbet af de følgende minutter rapporterede han successivt, at røg spredte sig i kabinen og cockpittet, og at nogle af instrumenterne var ubrugelige. Han rapporterede også fejl i det elektriske system og bad om radarhjælp. Mens han var i kontakt med kontroltårnet, udbrød anden piloten ”røg om bord, jeg kan ikke se noget”, hvorefter kaptajnen rapporterede ”vi falder, farvel alle sammen”. Flyet gennemførte derefter en 180-sving, næsede ned og styrtede ned i et skovområde beliggende nær landsbyen Würenlingen, omkring 22 km nordvest for lufthavnen i Zürich.

Inden for få dage blev den hovedmistænkte navngivet som en jordansk statsborger, der angiveligt havde postet bomben i München – hvorfra flyet var kommet – til en fiktiv adresse i Israel med den hensigt at sprænge et israelsk El Al-fly i luften. Men som følge af en ændring af flyvninger endte den på et Swissair-fly.

Ombord på flyet var post fra europæiske lande bestemt til Israel. En stor del af posten blev bjærget og bragt til Posthuset Nr. 58 i Zürich lufthavn for yderligere sortering. Indtil videre er der registreret post fra Tyskland og Schweiz – og også 6 forsendelser fra Sverige.

Takket været disse få tosser, lider nu alle over hele verden med det store besvær med security check, hvor man end ikke må tage en flaske vand med ombord. Kuverten har forbavsende lidt skade, når man betænker hvad den har været udsat for. Man kan kun tænke på de rædsler, de uskyldige passagerer gennemgik.

Af Otto Kjærgaard (illustration venligst udlånt af Hans Urbak)

-197D -17T -58M -58S

Om Erik Sørensen

Se også

Hvad er frimærker værd?

På en Facebook side – Samler du på frimærker – har der været en længere …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: © 2009 - 2021 │ DJURSFILATELI.DK │ ALL RIGHTS RESERVED