Det høflige postvæsen

Roses den, som roses bør. Engang var postvæsenet meget høfligt. Det var godt nok i de gode gamle dage, hvor alting vist nok var bedre – længe før vi havde hørt om privatiseringer, men folk kun brokkede sig over offentlige væsener, der var ineffektive, bureaukratiske og alt for dyre. Det er der nu vist nok gudskelov rettet op på nu, hvor vi har fået et privatiseret postvæsen, som er både billigere og mere effektiv — nå ja, jeg vrøvler vist.

Tilbage til det høflige postvæsen. Leif Andresen samler på Førstedagskuverter. Han tager også på campingferie om sommeren og får sin post adresseret hertil, da han ligger der flere uger. Postvæsenet laver omadressering med nydelig håndskrift og opdager så, at det er en førstedagskuvert, og at det måske ikke er det smarteste. De vedhæfter med en clips derfor blanket A 30 (2-75) med en høflig undskyldning og en beklagelse af fejlen. Kan det være mere høfligt?

Dette var i 1980. I 1977 var Leif Andresen også på campingferie i Vejrs, og da kom der en FDC fra Grønland. Her er også en omadressering på kuverten med kuglepen, men ikke nogen beklagelse. Ved omadressering skal man jo stemple den dato omadresseringen sker. Den kunne omdeleren jo også sætte på kuverten, men i stedet er benyttet en label, som jeg ikke tidligere har set, P 26 (2-67 A7), Omdelerens påtegning. Han nøjes her med at sætte et flot datostempel på den omhyggeligt påklistrede label – ingen forklaring – men et stempel i luksusklassen.

Kundebetjeningen overfor samlere kunne man ikke klage over dengang.

af Otto Kjærgaard

Om Erik Sørensen

Se også

Hæder til Hornslet Frimærkeklubs formand

Hornslet Frimærkeklubs formand gennem de sidste 18 år Peter B. Jensen fik i forbindelse med …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: © 2009 - 2021 │ DJURSFILATELI.DK │ ALL RIGHTS RESERVED