I England har de i 55 år haft det samme motiv på deres dagligmærker, nemlig Dronning Elizabeth i den såkaldte Machin udgave – opkaldt efter designeren af mærket. Serien er naturligvis kommet i en række oplag, nytryk osv., og serien er et stort samleområde.
Tidligere har man lavet forskellige bundtryk i udgivelserne for at undgå forfalskninger af frimærkerne, hvilket er et meget stort problem i Storbritannien. Det skyldes, at frimærker ofte sælges i hæfter fra kiosker og andre almindelige butikker og ikke fra posthuse. Hvis en kiosk kan få frimærkerne fra forfalskere til halv pris, så er det jo fristende at sælge dem til fuld pris og stryge en bedre fortjeneste end den, man får fra postvæsenet.
Det nyeste tiltag – og det må være for at undgå forfalskede mærker – er en ny udgave af dette mærke, men med en stregkode. Man siger ikke at det er for at undgå forfalskninger, men fordi man kan tilbyde nye og forunderlige digitale tilbud. Den lader vi stå lidt.
Frimærkerne er lidt større end de sædvanlige – også uden tiltrykket med stregkoden. Samtidigt med udgivelsen annoncerer man, at alle gamle dagligmærker og julefrimærker vil være ugyldige fra 31. januar 2023. Indtil da kan man indsende gamle mærker og få dem ombyttet med de nye med stregkode, og alle opfordres til straks at gå over til at anvende de nye mærker.
Læg mærke til at Storbritannien nu bryder med et gammelt postalt princip. Siden slutningen af 1800tallet har man været enige om blandt postvæsenerne, at et dagligmærke til en første klasses forsendelse skal være rød, men man har valgt en blå-lilla farve.
I Storbritannien sendes stadig meget post med frimærker, men ideen giver man næppe videre til Danmark, hvor der sendes så få breve, at selv med et par forfalskninger vil det være peanuts Postnord ville miste i indtægt. Det, man mere kan frygte, er, at man ugyldiggør alle de frimærker, som Postnords stempel- og sorteringsmaskiner ikke kan genkende, hvilket er mærker fra før de sidste 35-40 år. Mon de ugyldiggør de ældre for at slippe for den manuelle kontrol med forsendelser, der er frankeret med ”gamle” mærker? Så vil man helt kunne spare manuel betjening, nu da man jo heller ikke kan bruge frimærker til pakkeforsendelser mere.
Af Otto Kjærgaard