Sjældne og dyre frimærker har ofte en mærkelig historie. Fx har de dyreste franske mærker en ganske besynderlig historie. Mærkerne er for øjeblikket sat til salg af det tyske auktionshus Drei Löwen i Freiburg på deres auktion 22. november. Man skal nok op i et rimeligt stort femcifret beløb, hvis man vil købe dem, for de høre til i den absolutte sjældenhedsklasse. Auktionshusets startpris er € 7.000, omregnet et par og halvtrestusinde – plus det løse. Det franske katalog Yvert noterer mærkerne til € 16.000.
Faktisk er det to almindelig frimærker overstemplet med 10 franc. Overtrykkene blev foretaget i august 1928 af den franske generalkonsul i New York. Skibets postmester Jules Cohen havde på sejladsen til New York i 1928 fået tre sække med post katapulteret med flyet til New York og var bange for at han ikke havde mærker nok til hjemturen. Derfor fik han med generalkonsulens velsignelse, Emile Cabella, en trykker i New York til at overtrykke 3.000 af 90c mærket og 1.000 af 1,50 F. mærket med 10 Frank. Onde tunger påstår at han havde planlagt det hjemmefra og derfor havde den store beholdning af ark med på rejsen, fikst indkøbt inden afsejlingen.
Mærkerne skulle bruges ombord på luksuslineren Ile de France. Dette skib var forsynet med en flyvemaskine, som kunne katapulters ud fra skibet, når man var i flyveafstand fra land og dermed bringe posten hurtigt i land. Det kostede et tillæg på 10 franc, så det skulle mærkerne bruges til. De blev kun brugt på en enkelt tur, og skal man købe dem brugt på et brev, så nærmer prisen sig det astronomiske.
Det er morsomt at tænke på, at nogle af de mest sjældne franske frimærke faktisk er lavet i New York, når man betænker hvor køligt forholdet mellem Frankrig og USA kan være. Paraguay har lavet et miniark – ja hvad har de ikke lavet miniark med – hvor man se både skibet, flyvemaskinen og mærkerne. Vil man ikke købe mærkerne på den tyske auktion til € 7.000, kan man få miniarket til en brøkdel af prisen for den ægte vare.
af Otto Kjærgaard