2024 filatelistisk set

Hvis man skal kigge i krystalkuglen for 2024 rent filatelistisk, bliver det et spændende år med en del omvæltninger. Befordringspligten for breve forsvinder for Postnord, men de vil stadig bringe breve ud og til en ret så forhøjet takst – 25 kr., med moms. Hvorledes 25% moms af 12 kr. – som har været den hidtidige takst – kan blive til 25 kr. må være foretaget af en speciel regnekyndig i firmaet.

DAO vil også bringe breve ud, har de annonceret. Portoen bliver her 40 kr. – 15 kr. mere end Postnord. De vil også have mindst 4 dage til at bringe det ud. De har også annonceret, at de måske vil lave et fragt-/frimærke til brug for brevene. Det må vi se, hvad er.

Med disse priser på at bringe breve ud, kunne vi måske igen få genoplivet bypost. Der må da være en fortjeneste i at bringe breve ud i de største byer, hvis der er nogen overhovedet, der vil sende breve.

Postnord har allerede udsendt billeder af deres nyudgivelser af frimærker. Det ligner deres sædvanlige kvalitet, men mon ikke vi skal vænne os til kedeligere ”frimærker”, nemlig mobilportoen med nogle tal i øverste højre hjørne på de få breve, der sendes, når man ikke gider løbe langt efter et frimærke, for ikke at tale at løbe efter en postkasse, når Postnord inddrager mindst 1000 postkasser. Er der andre, der fornemmer, at man ikke vil have os til at sende breve?

Indtil nu har vi ikke hørt, hvorledes den nye lov forholder sig til befordringspligten for udlandsbreve. Et A-brev – som mange lande har endnu – sendt til Danmark – har man ifølge de internationale postkonventioner pligt til at udbringe dagen efter ankomsten til landet. At det ikke altid overholdes, er vi mange samlere, der kan bevidne, men således er konventionen. Vil DAO overholde den pligt, eller Bladkompagniet eller et af de andre selskaber, der bringer blade og pakker ud?

Hvis brevmængden, som et resultat af de voldsomme forhøjelser af portoen, falder yderligere, må vi se i øjnene at Postnord nok også vil standse for produktion af frimærker, noget de ikke kan gøre lige nu på grund af de internationale postkonventioner.

Vi samlere kunne evt. selv begynde at lave vores frimærker, som vi har mulighed for på Postnords hjemmeside. Samlere vil forhåbentlig stadig sende breve??? I stedet for de kedelige tal fra mobilportoen, vil det da være at foretrække at få et personligt ”frimærke”. Se fx det flotte ”hjemmelavede” mærke fra FN Museet i Sønderborg. Det ville jeg hellere modtage end de kedelige talkoder.

Det bliver spændende at se, om brevene overlever 2024, eller der kun befordres breve som pakker til en høj porto – umuligt at samle, som da man afskaffede frimærkefrankeringen af pakker.

af Otto Kjærgaard

Ib Krarup Rasmussen har den 3. januar knyttet denne kommentar til indlægget

Hej Otto
– en lille korrektion som andre også har gjort opmærksom på: DAOs priser for breve er dels 20 kr. op til 100 gram og 40 kroner op til 250 gram. Ved højere vægt kan man sende som pakke. Så det er billigere end PostNord. Jeg tolker PostNords priser som at de nu gerne vil ud af brevmarkedet. DAO kan levere adresserede tryksager som f.eks. DFT der har et vist oplag til fornuftige priser. Det har de kunnet i mange år. Men deres priser har været med momstillæg og derfor har de for foreninger, der ikke kan trække moms fra, været dyrere end PostNord. Mindre tidsskrifter som NFT og PHT med små oplag må nok indstille sig på at betale den dyrere brevporto og f.eks. satse på vægt under 100 gram. Men er tiden ikke kommet nu til digitale tidsskrifter. Så slipper man for de dyre udgifter til både trykning og porto. Udgivelsesterminerne kan være hyppigere. Afstanden mellem udgiver og læser bliver kortere, mere debat måske og måske også større aktualitet. Artiklerne kan være større uden at trykudgifterne løbet grassat. Der skal selvfølgelig stadig være professionel opsætning som idag.
Med hensyn til pakkeporto, har jeg kigget lidt på DAOs hjemmeside. DE formidler også pakker til en del af udlandet via DHL og det finske postvæsen. De dækker ikke hele verden som PostNord. Men f.eks. koster en pakke til Tyskland eller Sverige på 5 kg. 114 kr. via DAO. Den tilsvarende takst via PostNord er 301 for billigste takst. (økonomitakst). En pakke til Holland på 10 kg. koster hos PostNord 486 kr. Hos DAO koster den 161 kr. En af ulemperne ved DAO er at de kun dækker 24 lande i Europa og ikke så væsentlige lande som Norge, Island, Storbritannien, Schweiz og en række Balkanlande. Den dyreste 10 kgs takst som DAO har er 240 kr. til en række lande. Den billigste hos PostNord er 486 kr. altså mere end dobbelt så meget. Til Tyskland er prisen 138 kr. for 10 kg. altså mere end 4 gange så meget som PostNord.
Jeg tror faktisk ikke der er større forskel i leveringssikkerhed eller kundekontakt. Jeg har haft nogle udfordringer med pakker fra Holland via PostNord, som enten blev helt væk eller var meget svære at opspore. Jeg har ikke haft tilsvarende udfordringer med f.eks. TNT, DHL eller andre internationale pakkefirmaer. Og jeg får en del udlandspakker, især med bøger. PostNords kundelinie er ikke god, med meget lange ventetider på telefon eller mail.
Det store udestående spørgsmål er hvad der sker med den udenlandske post med breve og tryksager til og fra Danmark. Vil PostNord kræve så stor en kompensation for at håndtere dette at Statens besparelser på 150 mio. kr. går op i røg? Så det eneste resultat der er kommet af dette er: alle forsendelsesomkostninger er steget. Staten får en millionindtægt på momsindbetalinger. Ministerens blålys om at alt bliver billigere og bedre er et blålys. Det bliver dårligere og dyrere og mere besværligt.

Om Erik Sørensen

Se også

Sjældent frimærke fra Napoli solgt for 160.000 kr.

Søndag aften den 4. november blev en helt særlig samling frankerede aviser fra Napoli solgt …

En kommentar

  1. Hej Otto – en lille korrektion som andre også har gjort opmærksom på: DAOs priser for breve er dels 20 kr. op til 100 gram og 40 kroner op til 250 gram. Ved højere vægt kan man sende som pakke. Så det er billigere end PostNord. Jeg tolker PostNords priser som at de nu gerne vil ud af brevmarkedet. DAO kan levere adresserede tryksager som f.eks. DFT der har et vist oplag til fornuftige priser. Det har de kunnet i mange år. Men deres priser har været med momstillæg og derfor har de for foreninger, der ikke kan trække moms fra, været dyrere end PostNord. Mindre tidsskrifter som NFT og PHT med små oplag må nok indstille sig på at betale den dyrere brevporto og f.eks. satse på vægt under 100 gram. Men er tiden ikke kommet nu til digitale tidsskrifter. Så slipper man for de dyre udgifter til både trykning og porto. Udgivelsesterminerne kan være hyppigere. Afstanden mellem udgiver og læser bliver kortere, mere debat måske og måske også større aktualitet. Artiklerne kan være større uden at trykudgifterne løbet grassat. Der skal selvfølgelig stadig være professionel opsætning som idag.
    Med hensyn til pakkeporto, har jeg kigget lidt på DAOs hjemmeside. DE formidler også pakker til en del af udlandet via DHL og det finske postvæsen. De dækker ikke hele verden som PostNord. Men f.eks. koster en pakke til Tyskland eller Sverige på 5 kg. 114 kr. via DAO. Den tilsvarende takst via PostNord er 301 for billigste takst. (økonomitakst). En pakke til Holland på 10 kg. koster hos PostNord 486 kr. Hos DAO koster den 161 kr. En af ulemperne ved DAO er at de kun dækker 24 lande i Europa og ikke så væsentlige lande som Norge, Island, Storbritannien, Schweiz og en række Balkanlande. Den dyreste 10 kgs takst som DAO har er 240 kr. til en række lande. Den billigste hos PostNord er 486 kr. altså mere end dobbelt så meget. Til Tyskland er prisen 138 kr. for 10 kg. altså mere end 4 gange så meget som PostNord.
    Jeg tror faktisk ikke der er større forskel i leveringssikkerhed eller kundekontakt. Jeg har haft nogle udfordringer med pakker fra Holland via PostNord, som enten blev helt væk eller var meget svære at opspore. Jeg har ikke haft tilsvarende udfordringer med f.eks. TNT, DHL eller andre internationale pakkefirmaer. Og jeg får en del udlandspakker, især med bøger. PostNords kundelinie er ikke god, med meget lange ventetider på telefon eller mail.
    Det store udestående spørgsmål er hvad der sker med den udenlandske post med breve og tryksager til og fra Danmark. Vil PostNord kræve så stor en kompensation for at håndtere dette at Statens besparelser på 150 mio. kr. går op i røg? Så det eneste resultat der er kommet af dette er: alle forsendelsesomkostninger er steget. Staten får en millionindtægt på momsindbetalinger. Ministerens blålys om at alt bliver billigere og bedre er et blålys. Det bliver dårligere og dyrere og mere besværligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: © 2009 - 2021 │ DJURSFILATELI.DK │ ALL RIGHTS RESERVED