Der har flere gange været heftige diskussioner i frimærkekredse om reparation af frimærker. Det anses ikke for god kutyme, men fx i Tyskland er det en rimelig stor forretning. Fx finde man på nettet firmaet Kiefer – Briefmarkenreparatur.
I mange år har man kunnet eftergummiere hængslede frimærker, så de pludselig lignede postfriske, men det hører til den mindste del af firmaernes kunst. Igennem deres værksted har de to afbillede frimærker passeret. Det er det samme sjældne 48 skillingsmærke fra Danmark, hhv. før og efter deres overhaling.
Mærket er absolut blevet kønnere at se på, men hvis man får en såkaldt prøver, en ekspert i disse frimærker, til at kigge på det, vil han/hun nemt kunne afsløre reparationerne. Derfor bør reparerede frimærker have påstemplet REP på bagsiden, så de ikke sælges til uvidende sjæle som luksuseksemplarer.
Nok er frimærket blevet kønnere, og man har brugt en del penge på at få det repareret, men det henter nok ikke en højere pris end det oprindelige mærkes pris. Nogle lader kostbare frimærker reparere i håbet om at kunne score kassen på det, men hvis man ikke selv kan se reparationer på et mærker, eller i det hele taget skal købe et lidt dyrere mærke, kan det betale sig at få en attest hos en prøver. Så bliver man ikke snydt af dygtige reparatører.
af/Otto Kjærgaard
Man skulle ikke tro, at det er det samme mærke før og efter en reparation. Flot lavet, men det forhøjer ikke værdien af mærket, så man skal kun bekoste det for at glæde sine egne øjne.