På Delcampes hjemmeside har man en artikel om den franske maler Oscar Roty. Han er nok ukendt for de fleste, selv om han levede i slutningen af 1800tallet og endda blev direktør for det franske Akademi for de Skønne Kunster. Hans uheld var, at han malede i den anerkendte akademiske stil, som var den der var accepteret kunst i slutningen af århundredet. På det tidspunkt var det de mere rebelske kunstneren, nemlig Impressionisterne dem, man talte om og så. De fleste af de såkaldte salonmalere er i dag gemte og glemte.
Hvis man kigger på det viste maleri, så kan det dog godt være, at der ringer en klokke og røber, hvorfor Roty skulle få et eftermæle inden for filatelien. En del af hans maleri fra 1887 blev i 1897 lavet om til en mønt, og i 1903 lavede man en af de mest ikoniske serier af frimærker, nemlig Såersken. Det blev over årene lavet i mange forskellige former for tryk, og oplaget med dette motiv er i millioner.
Flere har moret sig over det, da både frimærket og maleriet måske har nogle svagheder af logisk art. Det skyldes nok at Roty malede hjemme i et atelier og sikkert efter en model, men ikke har været ude i marken foran motivet. Med solen stående fjernt i horisonten, skulle hun nok kaste en lang skygge ud mod beskueren og ikke kun have en lille skygge under sig, som modellen nok havde inden i atelieret. Den anden indvending er rejst af landmænd. Som man kan se, blæser det kraftigt, som det ses af håret og kjolen. En klog landmand ville aldrig så i modvind.
Mon ikke vi skal tilskrive disse fejl kunstnerisk frihed. I hvert fald blev Roty berømmet og belønnet af sin samtid, og eftertiden kan så prise ham for dette ikoniske franske mærke, som udkom i mange år, indtil man begyndte at lave Marianne frimærkerne som dagligmærke.
Af Otto Kjærgaard