Deutsche Post udgiver jævnligt et lille hæfte med forskellige emner. I forbindelse med en portoforhøjelse har der tilsyneladende været protester, og i det senest nummer prøver man at retfærdiggøre postvæsenets takster. Når man ser på tabellen med prisen for at sende et indenrigsbrev, får man en kedelig overraskelse. Hvem ligger øverst mht. pris for at sende et indenrigsbrev – rigtigt gættet, Danmark.
€ 3,9 svarer ca. til de 29 kr., det koster at sende et quickbrev. Det er vel en rimelig sammenligning, når man fx i Tyskland har omdeling hver dag, så man for de 85 c får samme service som et quickbrev i Danmark. Den almindelige takst på 12 kr. ville svare til ca. € 1,6, og det ville stadig være pænt over gennemsnittet. Og hvornår når det så frem? Det er egentlig lidt tankevækkende, for vi har ikke så store afstande, som de har i de store lande, uanset hvor i landet vi sender et brev til.
Hvad så med taksten for at sende et brev inden for Europa? Ja, bedøm selv, for her er der heller ikke meget at være stolt af, når vi snakker om takster:
Her har vi endog en meget pæn føring, ca. 8 kr. dyrere end nr. 2, og vi slår gennemsnittet mere end to gange. Kunne vi så endda sige, at vi betaler prisen for det mest servicemindede og effektive postvæsen, ville det være et pænt plaster på pengepungen, men det kan vi vel heller ikke skrive under på? Kan nogen forklare disse danske takster i vores højeffektive samfund? Måske ønsker postvæsenet slet ikke, at vi sender breve? Tyskeren kan godt stikke piben ind og glemme alt om at klage over deres takster.
Af Otto Kjærgaard