I juni måned i år udgav USA et nyt ”forever” mærke. Det betyder, at det for altid kan bruges til at frankere et indenrigsbrev i USA, så man kan vitterligt købe frimærker på udsalg i USA. Selv om portoen skulle stige i fremtiden, så gælder ”forever” mærkerne som gyldig frankering, uanset hvor gamle de er.
Antonio Alcala har designet frimærket og har annonceret, at han fandt inspiration til mærket i International Spy Museum i Washington, D.C. Allerede det lyder foruroligende. Når man kigger overfladisk på mærket, kunne det lige et rent mønster, et abstrakt mærke med firkanter og border inden i hvert rektangel, men det er det ikke.
Inspirationen fra spionmuseet er hentet fra arbejdet med hemmelige koder. Faktisk er der en meddelelse gemt i frimærket, så prøv at se, om du kan knække koden. Hvad er budskabet i frimærket? Prøv at løse gåden, inden du står på hovedet og læser løsningen.
Af Otto Kjærgaard
Klip på teksten for at se den retvendt