30. januar 1959 kl. 13.56 modtog vejrstationen Pris Christians Sund SOS-signaler fra M/S Hans Hedtoft. Skibet blev søsat 17. december 1958 og dette var jomfrurejsen. Det sejlede til Julianehåb på rekordtid, men mødte sin skæbne på tilbagevejen i form af et isbjerg.
Ifølge skibsbyggerne var skibet konstrueret til at kunne sejle sikkert i isfyldt farvand. Ligesom Titanic, så mente man ikke, det kunne synke. Det gjorde det og er ikke siden fundet på trods af flere forsøg. En redningskrans, der drev i land på Island er foreløbigt det eneste spor, der er dukket op til minde om de 40 besætningsmedlemmer og 55 passagerer.
Forliset kan nu dokumenters postalt, idet der er dukket et brev op med relation til en af de omkomne ombordværende, nemlig efterskoleforstander Halfdan Egeskjold. Brevet er sendt fra London 7. januar til Egedesminde, hvor det ankommer 20. februar. Brevet går derefter retur til Grønlands Postkontor i København, hvilket var almindeligt på den tid, da de havde styr på, hvor danskere befandt sig i Grønland, og Halfdan kunne jo være flyttet til anden adresse i Grønland. De havde også passagerlisten fra Hans Hedtoft og vidste derfor, han var omkommet, i øvrigt sammen med sin hustru.
De påklæber notitsen på sedlen på bagsiden og sender brevet til returpostkontoret, som returnerer brevet til London påstemplet lidt utydeligt Décédé, fransk for ’afgået ved døden’, da det internationale postsprog jo er fransk. Returpostkontoret har brevet under behandling 13. april og 20. april er brevet tilbage i London hos afsenderen.
Det engelske stempel på bagsiden: Correct addressing, what a blessing, saves us guessing kan virke lidt blasfemisk med brevet historie in mente, da den korrekte adresse ville være havets bund syd for Kap Farvel.
Hvis andre har breve med tilknytning til dette forlis, vil ejeren gerne høre derom og evt. gerne modtage en skanning.
Af Otto Kjærgaard (illustration udlånt af Hans Urbak hans@urbak.com)