POST ’22 skal ud at sejle
Palle Offersen er formand for Dansk Posthistorisk Selskab og dermed den, der skal lede løjerne, når jubilæumsudstillingen løber af stablen den 26. og 27. marts i Hornslet Hallen. Selvfølgelig skal han også vise sit eksponat med karaveller. Vi er nogle, der kan huske, at der var en flyvemaskine, der hed noget lignende, men her er der tale om et skib og en frimærkeserie. Paller Offersen forklarer det selv på bedste vis:
’Jeg vil i dette eksponat vise anvendelsen af karavelmærkerne fra udgivelsen 1. januar 1927, og frem til stålstiksudgaven tager over 1. september 1933. Jeg vil gerne fortælle historien om en frimærkeserie og dens mangfoldige anvendelser. Til at illustrere historien har jeg taget udgangspunkt i destinationer og portosatser. Der er blandt de udstillede forsendelser nogle usædvanlige enheder. Jeg har endvidere forsøgt, også på de almindelige takster, at finde forsendelser, som fortæller en historie. Takster under 15 øre er dokumenteret med andre mærker, så alle takster indgår.
Den 1. januar 1927 udsendte Post- og Telegrafvæsenet en ny dagligserie til erstatning for de lave Chr. X værdier, der i forskellige farver og værdier havde været anvendt siden 1913. Sandsynligvis var anledningen til, at der blev udsendt en ny serie også, at der pr. denne dag kom nye og lavere portosatser. Det er den eneste gang, at dette er sket i Danmarks frimærkehistorie. F.eks. blev portoen på et indenlandsk brev på indtil 50 gram nedsat fra 20 til 15 øre.
Motivet var et sejlskib af karaveltypen. Kunstmaleren Axel P. Jensen havde tegnet originalen. Mærket blev stukket af Fr. Bitze og trykt på H. H. Thieles Bogtrykkeri. Værdierne var fra 15 til 40 øre og dækkede herved alle de almindelige brevforsendelser til ind- og udland i 1. og 2. vægtklasse samt laveste vægtklasse på indenlandske R-breve.
Frem til 1933 var karavelserien den primære dagligserie i Danmark’.
Glæd dig til at se, hvor dybt man kan posthistorisk kan gå ned i en enkelt serie frimærker og tidsperiode. Eksponatet viser mange sjældne breve med disse frimærker. Her vises en førstedagskuvert, som kan siges at være noget af en sjældenhed af den slags.
af Otto Kjærgaard
FØRSTEDAGS FORSENDELSE 1. JANUAR 1927fra Middelfart til Mödling 14 km syd for Wien, Østrig. Opfrankeret 15 øre helsag med 15 og 35 øre karavelmærker. Begge karavelmær ker er med øvre marginalnumre nr. 304 I og 305 Z, så der er antageligt tale om de første mærker fra de nye frimærkeark. Porto i alt 65 øre for brev på 20-40 g til udlandet 40 øre + rekommanderingsgebyr på 25 øre.