Sociale medier

Kommunikationen på de sociale medier spiller en afgørende rolle, når I ønsker markedsføre jeres lokale frimærkeklub, klubudstilling, byttedage eller bare generelt vil lave PR for den lokale forening. Det er gratis og samtidig nemt, at nå ud til en specifik målgruppe eller andre potentielle interessante mennesker.

Af: Mikkel Kjerri, SoMe- og kommunikationsrådgiver

De sociale medier fungerer samtidig som en god platform for markedsføringsmæssige tiltag – konkurrencer, afstemninger, diskussioner, mødeindkaldelser, opslagstavle og meget mere.

Inden I beslutter jer for at oprette en social medieprofil til jeres forening, bør I lægge en konkret og målrettet strategi, så I ved, hvem I ønsker at kommunikere til, og hvordan I ønsker at gøre det. I skal også tage stilling til, hvilke sociale medier der egner sig bedst til markedsføringen af netop jeres forening.

Her på siden finder I svar på alle de spørgsmål, der dukker op, når I planlægger en social mediestrategi.

Hvorfor er Facebook et godt redskab?

  • En meget stor del af medlemmerne er på Facebook og bruger det dagligt
  • 47 % af danskerne fik i 2015 deres nyheder fra Facebook ifølge en undersøgelse fra Reuters, og tallet stiger.
  • Facebook giver mulighed for interaktion med medlemmer
  • En facebookgruppe kan give sammenhold og dynamik
  • Debat og information

Den ultimative SoMe-guide for foreninger og klubber
(SoMe forkortelsen af Social Media/Sociale Medier)

Før man kaster sig ud i, at oprette en facebook-side vil det være en god idé, at stille spørgsmålet i pr-udvalget eller bestyrelsen… Hvad ønsker vi med facebook-siden?

Det samme spørgsmål er også gældende for klubbens hjemmeside; uanset om siden er selvstændig med eget domæne ex. DjursFilateli.dk eller medlemmernes private filatelistiske vidensdelings hjemmesider ex. GrenaaPosthistorie.dk

Spørgsmål bestyrelsen eller pr-udvalget bør få afklaret inden de laver en ny hjemmeside/facebook-side/twitter/instagram side.

Hvem er det, vi vil i dialog med?

  1. Hvem er publikum/modtager?
  2. Overvej og undersøg, hvordan og hvor jeres medlemmer ellers agerer på Facebook og andre sociale medier.
  3. Aldersgrupper er vigtige at overveje.
  4. Er medlemmerne i det hele taget aktive på Facebook, og er det den oplagte kanal? (alternativt hjemmeside)

Hvad er målet med gruppen/siden?

• Synlighed over for både nye og nuværende medlemmer • Rekruttering af nye medlemmer • Deling af aktuelle nyheder fra foreningen • At fremme det sociale sammenhold mellem medlemmerne • Bedre og hurtigere medlemskommunikation • Debatforum til dialog med og mellem medlemmerne

Facebook – Grupper vs. Sider

Facebook Grupper

  • begrænset antal medlemmer
  • alle medlemmer kan publicere
  • alle kan se, hvem der har publiceret
  • Mulighed for at begrænse synlighed af indhold/gruppe
  • ingen mulighed for annoncering
  • ingen statistik på indholdets popularitet og målgrupper
  • opslag publiceres med det samme
Facebook Sider

  • ubegrænset antal følgere
  • kun udvalgte kan publicere i ‘sidens navn’
  • kun udvalgte kan se, hvem der har publiceret. Øvrige vil kun kunne se klubbens navn
  • alt indhold kan ses af alle
  • gode muligheder for annoncering
  • god statistik på indholdet popularitet og målgrupper
  • opslag kan forhåndsproduceres og publiceres på definerede tidspunkter

Rom blev ikke bygget på en dag… Og selv gode byggerier kræver vedligeholdelse…
DERFOR! Husk – at det kræver en stabil indsats, at holde liv i klubbens hjemmeside, Facebook side/gruppe og andre sociale mediers hjemmesider.

Hvis klubben anvender det gratis open source CMS-system WordPress kan du implementere og automatisere tingene på en måde, at samtidig med du poster en nyhed opdateret dine sociale medier ex. Facebook, Twitter, Tumblr m.fl. Men uanset om du anvender WordPress eller ønsker opdatering af Facebook-siden kan du indstille hvornår nyheden offentliggøres. Du kan med fordel udarbejde en opdateringsplan, så det ikke bliver uoverkommeligt. Afstem ambition med erfaring.
(Husk – man kan altid slette igen.)

6 gode råd:
(opsummering)

  1. Hvad vil det sige at være social på nettet?
  2. Sæt et mål med siden/gruppen
  3. Kend målgruppen
  4. Fastlæg tidsforbrug og planlægning
  5. Sæt gang i snakken og livet på siden
  6. Overhold etik, god tone og naturligvis dansk lovgivning/retningslinjer

Generelle og oftest sete fodfejl

  • Facebook/hjemmeside håndteres kun af ‘en person (administrator)  
  • Siden håndteres af den/de forkerte person(er)
  • Der er ingen plan for foreningens sociale aktiviteter
  • Der mangler forståelse for facebook/hjemmesidens potentiale som værdiskabende for foreningen
  • Måske er valget af de anvendte medieplatforme forkerte
  • Der er ingen formelle regler for facebookadministratoren
  • Administrator/bestyrelse/udvalg forsøger at styre kommunikationen
  • Administrator har ingen bemyndigelse til at løse problemer

Sådan får du succes

  • Få medlemmerne til at være aktive ex. ‘Syntes godt om’; ‘dele/share’; ‘tag personer’ i billeder / opslag /  kommentarer 
  • Du kan tag personer ved, at bruge @ foran navnet på vedkommende du tagger.
  • Læg op til debat eller interaktion ‘Læs mere…’
  • Hav fokus på visuelt indhold – der er sikkert en i foreningen, som altid tænker på at tage gode billeder – alliér jer med hende/ham
  • Pas på medlemmerne – hav overvejelser om lukket og åbenhed
  • Opret ”events” til jeres begivenheder, som man kan tilmelde sig, og som I på den måde kan minde om.

Følg DjursFilateli.dk på de sociale medier

FACEBOOK // TWITTER // TUBMLR

Om Redaktionen

Se også

FRIM.DK/stream

Er du ikke på Facebook? Brug FRIM.dk/stream

Jeg møder en del som ikke er brugere af Facebook. Der er  mange sjove og …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: © 2009 - 2021 │ DJURSFILATELI.DK │ ALL RIGHTS RESERVED